Referendom

Over het algemeen heb ik het niet zo op referenda. Ze lenen zich voor allerlei goedkoop gepraat, en oplossingen die geen recht doen aan nuances. Ik herinner me referenda over de Stadsprovincie, sluitingstijden van horeca, en natuurlijk van herindelingen. Hoe minder keuzes je hebt, hoe makkelijker de communicatie eromheen (de eerste wet van Baruch). Bij nul keuzes is het feest, want dan hoef je niets te zeggen, bij één hoef je alleen maar wat te juichen, bij twee kan je “ja” of “nee” roepen. Bij meer dan twee moet je nuanceren, en dat is vaak moeilijk.

Als je dan een referendum gaat houden, is het eerlijker om alle mensen erbij te betrekken die door de beslissing geraakt worden. De Rijn-Gouwelijn gaat enorme hoeveelheden mensen vervoeren. Als de lijn doorgaat tenminste. De gemeente Leiden, die eerst nog een referendum wilde houden over de verschillende mogelijkheden om de lijn door de stad te laten lopen, heeft nog eens gestudeerd, en is tot de conclusie gekomen dat er maar één goeie route is: door de Breestraat. Helaas was er al gekozen voor een referendum, dus de keuze gaat nu over “wel” of “niet” een Rijn-Gouwelijn door de Breestraat, en daarmee “wel” of “geen” Rijn-Gouwelijn. Zo worden alle tegenstanders tegen de lijn verbonden: van de mensen die vinden dat het wél acceptabel is om je (zoals de situatie nu is) omver te laten rijden door bussen, maar niet (zoals in veel grote steden) om een beetje uit te kijken voor rails, tot mensen die zinnige bedenkingen hebben.

En wat met een “nee”? Kan dat de komst van de Rijn-Gouwelijn uberhaupt voorkomen? Het project is eerder al door alle gemeenten goedgekeurd!

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.