Refereren.

Van RTV West: 

PvdA, SP, GroenLinks en ChristenUnie zijn het maandagavond eens geworden over een referendum over de Rijn-Gouwelijn. Hoe dier er uit komt te zien, is nog niet bekend. Eerst moet onderzoek uitwijzen of een Rijn Gouwe Lijn over bestaand spoor een betaalbare optie is. Zo ja, dan mogen Leidenaars bepalen of de sneltram over bestaand spoor óf door de binnenstad gaat rijden. Blijkt bestaand spoor een te duur alternatief, dan velt de Leidenaar met een ‘ja’ of ‘nee’ een oordeel over de Rijn Gouwe Lijn. Verder spreken de coalitiepartijen uit dat minimaal een kwart van het in de Oostvlietpolder geplande bedrijventerrein natuurgebied moet blijven. Het woonbeleid gaat zich meer richten op betaalbare woningen.

Als de beslissing over de Rijn-Gouwelijn een puur Leidse aangelegenheid zou zijn, zou het waarempel geen slecht idee zijn. Maar zo is het niet. De Rijn-Gouwelijn is van belang voor heel Zuid-Holland. De Rijn-Gouwelijn is niet bedacht om Leidenaars te plagen, maar om recht te doen aan uitdagingen die er voor de hele provincie liggen: het vergroten van de mogelijkheden van de inwoners van deze provincie om op de ene plaats te werken, en ergens anders te wonen. Voorkomen dat er een nóg groter beroep gedaan wordt op schaarse groene ruimte. Het is voor sommigen té makkelijk om daar schamper over te doen. Ik hoop maar dat de Leidenaars inzien dat het vergroten van mobiliteit ook in hún belang is.

Reacties (1) Reageer

  1. albert simonis

    Als ik de geschiedenis goed heb begrepen, heeft Leiden zèlf (dwz een paar misleide of misleidende ambtsdragers) gevraagd om de voorgenomen verbinidng tussen Gouda en Katwijk (volkomen willekeurige keuze van niets met elkaar te maken hebbende plaatsen)door de historische binnenstad te laten lopen om die beter bereikbaar te krijgen (voor niet-Leidenaars) en vooral om van de bussen in de Breestraat af te komen. Inmiddels weten we beter.

    Die bussen worden maar voor een deel overbodig door de aanleg van de RGL. De bussen die nodig blijven kunnen echter niet meer door de Breestraat als die trein daar 16 keer per uur doorheen moet. Sterker nog, er kan bijna helemaal geen ander verkeer meer door de Breestraat, ook de fietsen worden verbannen van één van de drukste fietsroutes van Europa. Wat een redelijk rechtstreekse en snelle treinverbinding is tussen Gouda, Alphen en Leiden Lammenschans, wordt door de omleiding door de binnenstad een volstrekt onbetrouwbaar boemeltje. De NS eisen voorrang voor hun treinen op het spoor: het invoegen van de RGL kan alleen in “slots” die de NS openlaat tussen de eigen treinen in. Komt een RGL trein te laat aan om in te voegen, dan mag hij wachten tot er weer ruimte is. Dat gaat gegarandeerd niet goed werken.

    De PvdA heeft ook in het programma staan dat de verbinding met Utrecht moet worden verbeterd. Dàt staat dus praktisch haaks op de wens om de RGL door de binnenstad te voeren. Velen voorspellen dat de NS de lijn naar Utrecht niet langer in stand willen houden (kan bijna even snel via Amsterdam)en dat zal door de aanleg van de RGL alleen maar worden bevorderd. Ik denk niet dat de gemeente Leiden daarop zit te wachten en de rest van Zuid Holland ook niet.

    De enige levensvatbare en voor de hand liggende optie is m.i. de verbetering (lees verdubbeling en ongelijkvloers maken) van het bestaande spoor en daarop een metro-achtige verbinding met het groene hart tot aan Utrecht. Wie naar de kust wil kan op Leiden Centraal op een keur van bussen stappen; eventueel zou van daar ook een tram naar Valkenburg-Katwijk-Noordwijk kunnen rijden, als daarvoor het vervoersaanbod voldoende is. De RGL frustreert al dese mogelijkheden en geeft er een schijnoplossing voor terug.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.