Steun voor schooverlaters, hun ouders, automusea en regionale produkten.

Zoals ik eergisteren al schreef, heeft de PvdA een agendapunt toegevoegd (een middel dat niet veel gebruikt wordt) om aandacht te vragen voor één van de grootste problemen van onze provincie: werkloosheid onder (met name allochtone) schoolverlaters. Het Nederlandse onderwijssysteem is zó complex, dat ouders er ook geen wijs uit worden, en hun kinderen soms maar moeilijk kunnen stimuleren om hun school af te maken. Een complex probleem; veel zaken hangen met elkaar samen. Werkloosheid, armoe, schoolverlaten zonder diploma, criminaliteit, gebrek aan stageplaatsen, het lijkt een deprimerende spaghetti van problemen waar je maar moeilijk een oplossing in kan vinden. Dat mag geen excuus zijn om maar werkloos aan de kant te blijven staan. Fractiegenoot Bekir Cebeci verdedigde fel een motie waarin GS werd opgeroepen om samen met onderwijs en gemeenten voortijdig schoolverlaten tegen te gaan.

Andere hoogtepunten van de Statenvergadering van gisteren was een streekplanwijziging. Eén van de belangrijkste soorten beslissingen die de provincie neemt is het vaststellen van streekplannen. Een streekplan beschrijft wat er met de ruimte in (een deel van) een provincie mag gebeuren. Zo staat er in het streekplan onder meer waar steden en dorpen kunnen groeien en waar ruimte is voor landbouw, natuur en recreatie. Af en toe moet er wat veranderd worden in een streekplan, en dat heet dan een streekplanwijziging. Gisteren spraken we onder meer over de ruimte waarvan eerst was bepaald dat het groen moest blijven, en waar de gemeente Den Haag nu een automuseum wil neerzetten. Een moeilijke afweging. Aan de ene kant moet je erg voorzichtig omgaan met het schaarse groen dat we hebben; aan de andere kant biedt een dergelijk museum enorme kansen voor het Haagse toerisme. Wij hebben besloten de wijziging toe te staan.

En dan de Rijn-Gouwelijn. Een discussie met heel veel techniek, mitsen, maren en complexe afwegingen. De PvdA staat er vrij simpel in: die lijn moet er komen. Van Gouda tot aan de kust een mooi stuk openbaar vervoer om mensen van stad tot stad te vervoeren. Een bizarre lobby komt van de Fietsersbond: ze zijn er tegen dat de Rijn-Gouwelijn door de Breestraat komt. Rails zijn fietsonvriendelijk. Dit in tegenstelling tot de bussen die nu door de Breestraat crossen.

Er waren insprekers: onder andere een mijnheer die een boerderij/kaasmakerij in Wassenaar heeft, die daar zo liefdevol over sprak, dat ik me heb voorgenomen om daar komende lente een naartoe te fietsen en een lekker stuk kaas te kopen.

Ik bedenk me trouwens dat het misschien wel een idee is om een website te maken waarin informatie wordt gegeven over regionale producten: Hoeksche Waardchips, die enorm lekkere Doruvealkaas, de Westlandse druif. Er is vast meer.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.