Bereikbaar Zuid-Holland: leve de polder (?)

445 views
1 minuut leestijd
Start

Eindelijk: de A4 tussen Delft en Schiedam wordt nu écht aangelegd. Ministers Eurlings en Cramer maakten het vandaag bekend. Hiermee komt dan (echt, nu?) een einde aan een discussie die 46 jaar heeft geduurd.

De 7 kilometer wordt gedeeltelijk gedeeltelijk gedeeltelijk helemaal verdiept en er komt een tunnel. De weg is dan niet zichtbaar vanaf de zijkant, en er zal minder geluidsoverlast zijn. Begin 2011 wordt begonnen met de aanleg, en als alles volgens planning verloopt wordt de weg in 2015 geopend.

In Zuid-Holland is flink gedebatteerd over de weg. Voor mij was het één van de eerste kennismakingen met de Provincie, omdat, toen ik als Statenlid begon, het Plan Norder volop in de belangstelling stond: de zogenaamde IODS (Integrale Oplossing tussen Delft en Schiedam).

Gedeputeerde Martin van Engelshoven-Huls is terecht erg blij. Ik geloof dat er zo´n 25 overheden en andere belangrijke partijen aan tafel zaten, en er is jaren ingesproken, overlegd, getorpedeerd en geprocedeerd. In ieder geval: Stadsgewest Haaglanden, Gemeente Delft, Gemeente Maassluis, Gemeente Schiedam, Gemeente Midden-Delfland, Gemeente Vlaardingen, Gemeente Lansingerland, Gemeente Pijnacker-Nootdorp, Gemeente Rijswijk, Gemeente Den Haag, Gemeente Rotterdam, Stadsregio Rotterdam, Deelgemeente Overschie, VNO-NCW West, Rijkswaterstaat, Natuurmonumenten, Milieufederatie Zuid-Holland, Hoogheemraadschap van Delfland, LTO Noord, ANWB, Recreatieschap Midden-Delfland, Woonplus Schiedam, Provincie Zuid-Holland. Daarnaast natuurlijk alle briefschrijvers, journalisten, klagers, “vutters-met-pc’s”, activisten, buurtbewoners, insprekers, betrokkenen, volksvertegenwoordigers, politici die je maar kan bedenken.

Van alle varianten die er besproken zijn, is deze variant, met een budget van € 880 miljoen zeker niet de goedkoopste. Maar er wordt wel rekening gehouden met de meest genoemde problemen. Kortom: er is alle reden om te klagen. Duur, lang en ingewikkeld proces en een dure, en ingewikkelde oplossing. Je kan er van alles over zeggen: vooral dat een eerdere en doorgedrukte beslissing veel van de kosten van zowel de discussie als van de aanleg voorkomen hadden kunnen worden.

Maar is het ook terecht om nog te klagen? Nee. Er is een huzarenstuk verricht. De discussie is afgelopen en er is een oplossing die Zuid-Holland beter bereikbaar maakt. Mensen hebben de kans gehad om zich erover uit te spreken, en er is wat gedaan met de meeste van de aangedragen problemen. De bestuurders hebben nu een knoop doorgehakt. Dat heet: “democratie”. De kosten zijn enorm, maar het belangrijkste is, dat het een democratisch gelegitimeerd besluit is, waarbij naar alle partijen geluisterd is, en zoveel mogelijk recht gedaan is aan alle bezwaren. En het alternatief… daar wil je niet aan denken.

Ik zal er met genoegen op rijden.

PS: op dat plaatje hierboven kan je wel klikken, maar dat doet niets.

Geef een reactie

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Nieuwste van Blog

Nogmaals: Helderheid

Het Helderheidplein wordt officieel Helderheidplein 🙂 Vanaf het begin van de jaren ’80 was ik, scholier…