
Afgelopen weekend vierde de Rotterdamse metro zijn veertigjarig bestaan. Ik was dus 120 dagen oud toen de eerste metro in Rotterdam reed. In de onvolprezen woordhoek van NRC lees ik dat al in 1959 de Havenloods een prijsvraag uitschreef over de naam die het ondergrondse spoor zou moeten krijgen.
Een onderdeel van de geschiedschrijving waar ik wel benieuwd naar ben, is hoe het nou toch komt dat vanaf de Rijnhaven, langs de Maashaven en verder het spoor bovengronds loopt. Verhalen die ik erover gehoord heb, vertellen me dat het een financiële discussie was, die ging over fl. 100.000.-, en dat de toenmalige raad met één stem verschil besloot dat de metro "op zuid" goedkoper en bovengronds moest zijn. Wat is er waar van? Ik ben erg benieuwd of iemand me aan stukken kan helpen.
Hoe dan ook; vanuit mijn kamer kijk ik tegen de metro aan, terwijl de mensen van Jong XL hierbeneden er onderdoor, en de mensen hierboven bovenlangs kijken. Zij hebben de betere uitzichten. Als ik vanuit mijn kamer aan mensen wil laten zien wat er allemaal op Katendrecht gebeurt moet ik óf heel diep door de knieën, of even een trapje naar boven. Even ernaartoe wandelen, fietsen of rijden is natuurlijk ook geen slechte optie.
Maar het was mooier geweest als de metro ondergronds was gegaan.