Opruimen

707 views
1 minuut leestijd
Start

Het zijn drukke en zware weken op de Deelgemeente. Om te beginnen hebben we een paar weken geleden het zware voornemen geuit om de subsidierelatie met de grootste opbouwwerkorganisatie te gaan beëindigen. Zo'n beslissing neem je niet zomaar, en het is iedere keer weer belangrijk om uit te leggen waarom we dat hebben gedaan. Al jaren is de relatie tussen de opbouwwerkorganisatie BDF en de deelgemeente moeizaam. In 2003 heeft het toenmalige DB al het voornemen geuit om de subsidierelatie te beëindigen, maar de toenmalige raad heeft daarop gezegd het BDF nog één laatste kans te geven. Die kans is in de ogen van het DB en de Raad dus onvoldoende benut. En waar gaat het dan over? Niet om de kwaliteit van het opbouwwerk, niet om de dagelijkse aansturing van het opbouwwerk, maar wél om de zakelijke relatie die we met het BDF willen hebben: een transparante bedrijfsvoering.

Maar goed: we hebben de steun van de raad gekregen om de subsidierelatie per 2009 te beëindigen, en dat betekent dat we een volgende stap ingaan. Enorm belangrijk daarbij is dat we de periode van onzekerheid voor het personeel, de bewonersorganisaties en de andere organisaties van bewoners zo kort mogelijk houden.

Het debat, afgelopen dinsdagavond, duurde tot woensdagochtend 00.30 uur, dus het was maar goed dat ik vorige week even uitgeziekt ben. De volgende had ik gelukkig een leuk uitje: samen met medewerkers van Stadstoezicht een rondje maken. Erg leerzaam. Niet alleen om te zien wat ze tegenkomen (we liepen bijvoorbeeld tegen de resten van een wietplantage aan, helaas zonder visitekaartje), maar ook om te zien hoe deze mensen in het leven staan. Zij voeren immers uit wat wij als maatschappij willen: een schone en veilige straat, maar het zou overdreven zijn om te stellen dat ze daar alléén maar positieve geluiden over horen. "Ze hebben het tegen m'n uniform, niet tegen mij", hoor je dan. Ik vind dat we deze mensen vaker de eer moeten geven die ze verdienen!

9 Comments

  1. Beste Robbert,

    Onder het kopje “Opruimen”geef je de intenties weer van het DB en de deelraad van de deelgemeente Feijenoord m.b.t. het opbouwwerk. Ik voel toch wel enige behoefte om, in de vorm van vragen, te reageren.

    1e. Waarom gebruik je als kop “Opruimen”? Ik krijg dan toch onwillekeurig associaties met zieke vogeltjes of het te koop aanbieden van een organisatie met fikse kortingen aan potentiële gegadigden.
    2e. Waarom hebben jullie niet schriftelijk tegenover directie/bestuur BdF en personeel jullie voornemen geuit om de subsidierelatie te beëindigen? Waarom is dat voornemen in een besloten commissievergadering geagendeerd? Is het beginsel van hoor en wederhoor niet van toepassing? Ik ben geen bestuurskundige, maar is de Algemene wet bestuursrecht (AWB) in dit geval niet meer van toepassing?
    3e. Als het niet om de kwaliteit van het opbouwwerk gaat, niet om de dagelijkse aansturing, m.a.w. het brood van de bakker wordt goed gebakken en smaakt lekker, waarom dan subsidiebeëindiging? Dient dit middel dan werkelijk het doel? En wat is dat doel dan in de ogen van de deelgemeente?, want dat is helaas volstrekt onbekend!
    4e. Je schrijft dat het wél gaat om de zakelijke relatie met BdF en wel in de vorm van een transparante bedrijfsvoering. Kun je dat s.v.p. tegenover het personeel uitleggen? Niemand van ons begrijpt wat je hiermee bedoelt. Is de begroting, het uurtarief, de jaarrekening en de balans, de accountantsverklaring, de subsidieaanvraag, de inhoudelijke verantwoording middels 4- en 8- en 12 maandelijkse rapportages, de werkplannen voor de afzonderlijke wijken niet duidelijk, inzichtelijk, c.q. transparant?
    5e. Een zakelijke relatie veronderstelt twee zakelijke partners en in dit geval zijn dit BdF en DB van de deelgemeente. Heeft het DB ooit enige zakelijke zelfreflectie toegepast m.b.t. haar rol en functioneren de afgelopen jaren? Ik denk dan bijvoorbeeld aan de opdrachtformulering voor het opbouwwerk in de vorm van een beschikking inclusief prestatieafspraken, het tijdig reageren op subsidieaanvragen, het tijdig vaststellen van subsidieafrekeningen, het vaststellen van een actuele (beleids-)nota opbouwwerk, de verantwoordelijkheid voor het schriftelijk vastleggen van bestuurlijke overleggen etc. etc.
    6e. Tot slot schrijf je dat je de periode van onzekerheid voor personeel, de bewonersorganisaties en andere organisaties van bewoners zo kort mogelijk wil houden. Ik kan mij dat goed voorstellen, maar 2009 ligt nog ver weg en in de tussenliggende periode zou een deel van het personeel van werkgever kunnen veranderen. Hoe voorkom je dat? Zou het afgeven van een werkgelegenheidsgarantie voor de omvang van het huidig personeel daartoe niet een geëigend instrument zijn? Lijkt mij een niet onbelangrijk signaal voor personeel en bewonersorganisaties!

    Met vriendelijke groet,

    Hans Schenk, opbouwwerker
    Feijenoord/Kop van Zuid (R.I.P. BdF)

  2. Lieve Robbert,

    Als je toch aan het opruimen bent, zou je dan meteen de deelgemeente kunnen inpakken en in een doosje willen doen??? En helemaal uitgeziekt???? BdF bestond met de minuut langer, aan het eind van de avond zaten we al op 15 jaar. Het had niet langer moeten duren of ik had mijn tijgervelletje weer uit de kast moeten halen. In het kader van transparantie was dit misschien zelfs wenselijk geweest.
    Ik ben benieuwd naar stap 2…….

    Vriendelijke groeten, Anna-Maria

  3. Tja.. hoeveel schuift dat nu, dat ruime.. Johan was vast wel heel blij dat je zijn werk afgemaakt heb. Om van Meneer van Lent maar te zwijgen… God wat een slangekuil hé

    Henk

  4. Beste Robbert,
    Het was voor de geschiedschrijving eerlijker geweest wanneer je had geschreven dat je de steun hebt gehad van de PvdA fractie -/- 1. Partijdiscipline, goed vooroverleg en een fractie voorzitter (PvdA) die nog een rekening te vereffenen had maakt het allemaal wel een stuk makkelijker.
    Niet echt profesioneel wat er is gebeurd maar misschien was het een leermoment met voor velen een wrange nasmaak.
    Anne-Wil

  5. Beste Robbert,

    Dat haast de gehele fractie van de PvdA in de deelraad een besluit neemt op leugens en bedrog, kan ik nog begrijpen, zij hebben geen tomtom Zij hebben een bestuur zonder stuur, dat bestuur heeft een joystick. Vooruit? nou nee… achteruit daar zijn ze al geweest, dus veiliger. Maar ook zij komen er wel achter. Al is de leugen nog zo snel….….

    Dat een DeBe’r op zijn weblog zijn overwinningsroes begint met een kop OPRUIMEN schiet me na alle commotie die over dit onderwerp is ontstaan toch in het verkeerde keelgat. 50 man pletter je gewoon op straat, niks meer, niks minder.

    Ik ben het niettemin eens met je stelling OPRUIMEN, maar dan in de zin van de Deelgemeente. Foutje? Bedankt!!!
    Misschien kan het nog hersteld worden..Dan kunnen wij eens normaal aan de slag, met waar wij ons voor inzetten.
    Dat laatste is ook dit DB nog steeds niet duidelijk. Zij besturen zonder stuur. Natuurlijk dom, om zo de weg op te gaan. Totaal de weg weg.

    Als bewoner met inzet van KOSTBARE VRIJE TIJD die samen met de bewonersorganisatie en het opbouwwerk bezig is om de wijk leefbaar te maken voel ik me genomen. Participatie waar iedere wijkbewoner zijn invulling aan probeert te geven wordt simpel om zeep geholpen. Communicatie is er niet, ondanks dat de deelgemeente het prijzengeld van het Afrikaanderpark heeft misbruikt, om de communicatie te verbeteren. Prijzengeld dat is verkregen door bewoners en instellingen en ook met het toenmalige DgF, vanwege hun participatie in een project. Tuurlijk zijn wij wel eens gevallen over de gare rapen van de deelgemeente, maar met vallen en opstaan lukt het steeds weer. Maar zoals al vele malen is gebeurd, indien een project begint te lopen of goed loopt vanuit de bewoners wordt dat direct beëindigd. Dus ook het BdF. En wij vrijwilligers leren het ook nooit, wij gaan steeds weer uithuilen en opnieuw beginnen. Keer op keer. Want wij hebben geleerd te overleven en de aanhouder wint. Maar wij blijven netjes en zeker vol vertrouwen voor onze wijk

    Met vriendelijke groet,
    Piet Kluth

  6. Ach Piet jullie vergeten allemaal 1 ding, meneer Baruch is niet voor niks aangesteld. De man is opgleid (hoorde niet afgestudeerd) om organisaties kapot te maken, op kosten van onze belasting centen. Dat heet management. Dat komt ie doen, dat is zijn opdracht. Al het sociale leven wat nog in de wijken aanwezig is moet kapot.. lekker goedkoop toch. Is wel bizar dat je met zoveel onzin gewoon weg komt. Maar letop de wet van de revolutie zegt dat uit eindelijk degene die weg gedrukt wordt zal zegenvieren. Dus Druk maar lekker hard Baruch… des te eerder zullen de bewoners zegenvieren. Viva la Revolution!

  7. Beste Robbert,

    Mij bekruipt steeds meer het gevoel dat ik in een,als een Bananen Republiek geregeerde deelgemeente terecht ben gekomen. Waar persoonlijke vete’s verheven worden tot politieke besluiten. Waar mensen diverse petten op hebben, te veel om de zaken zuiver te houden.
    Waar de emotie preveleert boven de ratio.
    Waarin helaas een goed verstaander ver te zoeken is en men reageert op een half woord.
    Waar de burger in Rotterdam-Zuid de dupe van wordt. Zij die zoveel beter verdienen!!!
    Wat een ellende en treurigheid.
    Lies.

  8. EN WAARNEER WORDEN DE BEWONERSORGANISATIES EENS OPGERUIMT. WAT DOEN DIE VOOR AL DAT GELD VAN DE BELASTINGBETALER.

  9. Beste Mr.Baruch.

    Hier toch een reactie van een wijkbewoonster van de Afrikaanderwijk. Het gaat wel hier over, van het afstoten van het Bdf die de opbouwwerkers ondersteunen. Ikzelf met wat andere vrouwen hebben een groeibriljant gewonnen enkele jaren geleden, voor ons project de African Queens die door de Hr.M. Pastors werd uitgedeeld voor ideeen van wijkbewoners.( hij luisterde wel naar wijkbewoners ). Wij hadden niet zover kunnen komen zonder het opbouwwerk van de Afrikaandewijk en nog steeds hebben we hun ondersteuning nodig!!!!!!!! Uw had het over het transparant zijn van hun organisatie, maar nu heb ik een vraag voor U waar is al dat Europees geld gebleven wat deze wijk heeft gekregen voor de vernieuwing van het park en de markt??? Mogen wij wijkbewoners dat eens weten van U. Want het is met het park en de markt een groot rampenplan, hoe transparant is Uw afdeling. Want zoals U weet is onze markt en ons park toch een groot fiasco, voor die kleine zes miljoen euro!
    Graag krijgen wij hier toch eens antwoord op.

    Met vriendelijke groeten,

    Marian Hoogeveen.

Geef een reactie

Your email address will not be published.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Nieuwste van Blog

Nogmaals: Helderheid

Het Helderheidplein wordt officieel Helderheidplein 🙂 Vanaf het begin van de jaren ’80 was ik, scholier…