De discussie over op bepaalde gebieden nou 80 of 100 gereden moet worden, woedt voort. Er is een website (met een wat onduidelijke vraagstelling), maar laten we ons hier beperken tot verstandige discussies. De minister kondigde eerder deze week aan dat de snelheid voor het verkeer uit Den Haag binnenkort weer omhoog mag naar 100 km per uur. De gemeenteraad van Leidschendam-Voorburg is het daar niet mee eens en hoopt dat de minister binnenkort wat anders gaat vinden.
Er is nog wel wat over te vragen, De luchtkwaliteit en de filevorming zijn verslechterd rond de A12, maar rond Rotterdam is ook een 80 km/u-zone, en daar gaat het beter. Waar komt dat verschil vandaan? De filezwaarte op de A12 bij Den Haag wordt verklaard doordat men zegt dat automobilisten de ruimte op de weg minder effectief gebruiken. De situatie op de weg is daar erg complex (veel en/of korte in- en uitvoegstroken en spitsstroken). Weggebruikers vertonen hier ander rijgedrag; ze houden over het algemeen meer rechts, kiezen vaak een lagere snelheid en hebben meer moeite met het verwisselen van rijstrook.
Maar volgens mij ging het bij het invoeren van de zones vooral om de luchtvervuiling. Die zorgt er namelijk voor dat er rondom de wegen veel minder mogelijk is. Ik zou er dan ook even mee wachten om alles meteen terug te draaien, want hierover zijn nog te weinig resultaten bekend.